תפקיד הקהילה במניעה וקידום תהליכי ריפוי מפגיעה מינית : מחורבן זמני לבנין עתידי.

שרונה שוורצברג

מאמר זה עוסק בתפקיד הקהילה במניעה ובקידום תהליכי ריפוי מפגיעה מינית בילדות. כותבת ג.ל. הרמן בספרה “טראומה והחלמה”: “גרעין החוויה הטראומטית בפגיעה מינית הוא חוסר ישע ובדידות. גרעין חווית ההחלמה הוא העצמה וקשר מחודש. ההחלמה יכולה להתנהל רק בתוך הקשר של יחסים. בקשרים המחודשים עם הזולת שבים נפגעי הטראומה ובוראים את הכשרים הנפשיים שנפגעו או עוותו על ידי החוויה הטראומטית” (הרמן, 1994). ריפוי מפגיעה מינית תלוי בבניית קשר מחודש בכל המעגלים: התוך אישי בין הנפגעת לבין עצמה, הבינאישי בין הנפגעת לאחר משמעותי ובין הנפגעת למשפחתה ולקהילה בה היא חיה.
ברמה התוך אישית המימד של הקשר המחודש מתרחש עם ההתפתחות ביכולתה של הנפגעת להזכר ולהגיד לעצמה כי היא נפגעה מינית. לרוב תהליך תוך אישי זה מתחיל כתוצאה מהתרחקות מזמן הפגיעה, ומיצירת קשר עם אנשים אחרים (שוורצברג, זומר, 2000). מהות הפגיעה המינית היא מחיקת הנפגעת כאדם וראייתה כחפץ. תהליך השיבה אל העצמי הוא תהליך ארוך ומורכב יותר ככל שהפגיעה היתה קשה. כמו כן הגנה נפוצה ביותר בשמוש אצל נפגעות תקיפה מינית היא ניתוק. כדי להתחיל את תהליך ההחלמה צריכה הנפגעת להתגבר על מנגנוני הניתוק שהצילו את חייה בזמן הפגיעה ולספר קודם כל לעצמה שזאת החוויה שעברה. תהליך זה הוא ארוך וככל שהפגיעה קשה יותר בחומרתה, כך תהליך ההיזכרות יכול להיות מורכב קשה וארוך יותר (Kastenberg .,1988 ).
לאחר שלב ראשוני זה של קשר מחודש בתוך העצמי, ניתן להתקדם לבניית קשר מחודש עם דמות חיצונית שמוכנה לשמוע ולהאמין. נפגעות בדרך כלל מגלות בבגרותן את דבר הפגיעה המינית שחוו בילדות, לדמות משמעותית בחייהן כמו חברה, מורה או בת משפחה ( Rosler, 1994). בעקבות כך הן מגיעות לטיפול. לעיתים רק לאחר הימצאות בטיפול ועבודה על בניית העצמי הזכרונות עולים. כפי שציינה ג.ל. הרמן, שיתוף האחרים בחוויה הטראומטית הוא תנאי מוקדם להשבת ההרגשה שהעולם הוא בעל משמעות (הרמן, 1992). בטיפול, המטפלת הופכת לעדה לזוועות שהתחוללו. המטפלת היא העד המאמין שמולו האמת הפנימית מקבלת תיקוף. נפגעות מתארות שוב ושוב את ההקלה הגדולה שהן חשות כאשר מישהו מאמין להם. פעמים רבות הן אינן מאמינות לעצמן וקבלת תיקוף ממישהו חיצוני על כך שהפוגע עשה דברים שאסור היה לו לעשות, משחררת את הנפגעות מן הכלא הפנימי של תחושת הספק האם היה פה משהו לא בסדר. התיקוף מגורם חיצוני מסייע גם להתחיל להשתחרר מתחושת האשמה הנטועה כל כך חזק בחווית הפגיעה המינית.

על פי גישת הפסיכותרפיה בעדות, המטפל הוא העד והעדות היא אמצעי טיפולי. בגישה זו הנהוגה בעיקר בקרב נפגעי טרור או מלחמה, מצביעים המחקרים על הטבה בתסמינים ובמצוקה הפוסט טראומטית בעקבות העדות. ההטבה מיוחסת למשמעות החברתית שיש בעצם העדות (בלייך, 2010). מסירת העדות הופכת לארוע מכונן ומשמעותי אשר אם נעשה נכון וברגישות הראויה מצד מקבל העדות, הופך לחוויה משמעותית ביותר המסייעת לפרוץ את הכלא הפנימי ולפוגג מצוקה (רובינשטיין, 2010). ארועי טרור ומלחמה גלויים וידועים לכל. הסוד איננו חלק מחוויה זו. פגיעה מינית לעומת זאת מאופיינת בסודיות, השתקה, הסתרה ובדידות גדולה של הנפגעים (זומר, 1993). על כן, יש לשער שעדות שלהם המקבלת תוקף על ידי מטפל מאמין, היא בעלת משמעות מרפאה אפילו עוד יותר.

עפרה אשל מוסיפה על עניין העדות (witness) את הביחד (withness): “הנכחות והתחברות בין המטפל למטופל, היא היוצרת בתוך הטראומה אפשרות רגשית אחרת. לא משנה מה הגישה הטיפולית, המטפל צריך להיות נוכח בתוך עולם המטופל ובהתחברות נפשית עמו” (אשל, 2009). ע. אשל מוסיפה וכותבת: “הנפש לעולם אינה מתקיימת כשלעצמה אלא היא מתקיימת אך ורק בחיבור שהיא יוצרת עם נפש אחרת. חיבור הנפשות הוא שעושה את האפשרות לנפש להתהוות ולהתקיים. הנוכחות הקשובה היא מצע המאפשר את עבודת הנפש והתרחבותה” (אשל, 2012). המפגש הטיפולי תורם את חלקו לריפוי על ידי העדות לזוועות וההתחברות נפש אל נפש המאפשרים יציאה ממעגל הבדידות ובניית אמון מחדש בבני אדם.
יחד עם זאת שמעגל הסודיות התוך אישי נפרץ על ידי שיתוף דמות טיפולית, טיפול בחדר סגור ובמנותק מהמעגל המשפחתי והקהילתי איננו יכול להשלים את תהליך הריפוי מפגיעה מינית. לאחר בניית יחסי האמון וביסוס הבטחון ביחסים הטיפוליים יש לפעול לבניית קשר מחודש עם המשפחה והקהילה. המעבר מן הפנים- חדר הטיפול, אל החוץ- המציאות המשפחתית והקהילתית, צריך להיות הדרגתי ומתוכנן. רק כאשר המטופלת בשלה לכך, כלומר, היא פחות תלויה בסביבה הפוגענית, מבינה את אחריות הפוגע ולא מאשימה את עצמה. זאת בהתאמה למה שכתבה ג.ל. הרמן בסיפרה: “לא יתכן ריפוי והחלמה מבלי לערב את המציאות ולממש את התהליכים המרפאים בתוך החיים עצמם” (הרמן, 1992). מחקרים נוספים תומכים בממצאים אלה: “תגובה תומכת מעולמו החברתי של הנפגע יכולה להחליש את חותמה של הטראומה ומהווה גורם מרפא, בעוד תגובה עויינת או שלילית יכולה להוסיף נזק ולהחריף את התסמונת הטראומטית” (Flannery, 1990). ג.ל. הרמן מדגישה: “לתגובת הקהילה השפעה עמוקה על פתרונה הסופי של הטראומה. איחוי הקרע בין הנפגעת לקהילה תלוי ראשית בהכרה הציבורית בארוע הטראומטי, ובצורה כלשהי של פעולה קהילתית המטילה אחריות על הפוגע ודורשת תיקון המעוות. שני אלה הכרחיים לשיקום הרגשת הסדר והצדק של הנפגעים (הרמן, 1992). קהילה השותקת מול מעשה הזוועה ולא מוקיעה את הפוגע מחד, ותומכת בגלוי בנפגעת מאידך, היא קהילה העומדת למעשה לימין הפוגע. בכך גורמת קהילה זו לנפגעת לאבד את עולמה החברתי ובכך תורמת לטראומטיזציה של הנפגעת ומחמירה את הפגיעה. “הסולידריות של הקבוצה היא ההגנה החזקה ביותר מפני האימה והיאוש והתרופה החזקה ביותר כנגד החוויה הטראומטית. כאשר הקהילה תומכת בנפגעת, היא משקמת אצלה את תחושת השייכות שנפגעה קשות על ידי הפגיעה שחוותה” (הרמן, 1992).
ריפוי והחלמה מפגיעה מינית חייב שיתרחש בכל הרמות שפורטו: התוך אישית, מול אחר משמעותי ובין הנפגעת למשפחה והקהילה בה היא חיה.

טיפול בפגיעות מיניות בקהילות חרדיות

אחד המאפיינים של קהילות חרדיות הוא היותן חברה סגורה הנמנעת כפי יכולתה מקשר עם גורמים חוץ קהילתיים. כמו חברות סגורות אחרות, כאשר מתגלה פגיעה מינית, ההעדפה היא לטפל במקרה בתוך הקהילה. קיים פער אמיתי בין החברה החרדית לבין בעלי תפקידים ברשויות המדינה. התפיסה הרווחת בחברה החרדית היא בדרך כלל ששיתוף הפעולה עם מוסדות המדינה יהיה במינימום ההכרחי. חוסר האמון הקיים כלפי הרשויות כמו הרווחה והמשטרה, מתחזק פעמים רבות במפגש המתחולל עם רשויות אלה במצבים קיצוניים, כאשר פגיעה מינית מתגלה. במצבים אלה הרשויות מתערבות, חוסר האמון בהן גובר והנטיה לא לפנות לרשויות מתבססת עוד יותר. כתוצאה מכך המסר העובר בפועל (גם אם אין מתכוונים לכך) הוא שפוגעים שמורים מפני דווח לרשויות בחברה החרדית.
בנוסף לכך, נושאים הקשורים למיניות הם מחוץ לשיח החינוכי בחברה זו. בכל חברה, כאשר ילד חווה פגיעה מינית יש לו קושי להבין שזוהי פגיעה, ולספר עליה. בחברה החרדית מתווסף על קושי זה קושי נוסף שכן על נושאים הקשורים לאיברים הפרטיים אין מדברים. יחד עם הציות העיוור לסמכות, שזהו קוד התנהגותי אליו מחנכים מגיל צעיר בחברה זו, נוצרת קרקע נוחה לפוגעים לפעול בה.
הראי”ה קוק כותב: “יסוד עבודת ה’ הטהורה היא מטבעת באדם החפץ הפנימי להיות תמיד הולך ומשתלם, ולהכיר באמת שתכלית ההצלחה היא רק בהיות האדם תמיד קשור בחפץ של הוספת שלימות” (עין איה ה, מג). יש בנו נטיה טבעית לשאוף להוספת שלימות, והעיקר הוא ההתפתחות האישית ועבודת המידות שהיא המפתח להצלחה. אך לעיתים על חשבון עבודת המידות אנו יוצרים מציאות של נראות של שלמות, שאין לה תמיד כיסוי, בבחינת “חכמתו מרובה ממעשיו” (אבות ג, מט). כאשר חברה מעבירה מסר של לחץ כלפי היחיד להראות מושלם לא משנה מה הוא עובר, האדם הופך זר לעצמו. כאשר אדם זר לעצמו הוא שונא את עצמו ובהכרח זה יהיה יחסו כלפי אחרים, תהליך אשר יכול להוביל להתפוררות של חברה בטווח הארוך.
בחברה החרדית יש לחץ לכוון מושלמות: להגיע למסגרת החינוכית הטובה ביותר, לזכות לשידוך הטוב ביותר. זוהי אולי שאיפתו של כל הורה בכל חברה אך הבעיה מתחילה כאשר עולה קושי. קשיים נתפסים כגורם מפריע שיש להעלימו במהירות האפשרית מבלי שאף אחד ידע עליהם מפני שהם יסמנו את הילד ויפריעו לעתידו במסגרת הלימודית ובשידוכים. פגיעה מינית היא כתם שלא ניתן למחוק ולכן יש נסיון להתכחש לפגיעה או להמעיט בנזק שהיא יוצרת ולהעביר מסר של לשכוח שנפגעת ולהמשיך הלאה. יש חתירה חברתית לכוון של הדגשת החיצוניות המושלמת על חשבון פנימיות כואבת ומושתקת. יש קהילות שעברו כברת דרך והן מוכנות להכיר בפגיעה המינית ובנזק שהיא יוצרת, ומפנות לטיפול. אך מהמפגש שלי עם נערות מקהילות חרדיות כאלה, החוויה היתה שגילוי הסוד מעבר לגבולות החדר מסוכן עבורן הרבה יותר מעצם הפגיעה. הן מוכנות לשלם את המחירים הכבדים שפגיעה מינית יוצרת, ובלבד שאף אחד לא ידע. הנערות עצמן מתנגדות לערב את המשפחה או את הרווחה או כל גורם אחר. כאשר אין התקדמות בתוך המציאות, מצבן של הנערות מדרדר, בדרך כלל בנושאים הקשורים למיניות שנפרצה על ידי הפגיעה. לתפיסות הקהילתיות נוכחות חזקה מאוד בתוך חדר הטיפולים. הדבר משפיע גם על היכולת של הנערות להזכר ולספר (אפילו לעצמן) מה בדיוק קרה. פעמים רבות נאמרו משפטים הממעיטים את חומרת הפגיעה: ” זה לא היה כל כך נורא”, “מה הוא כבר עשה” ועוד. נראה כי הסכנה האמיתית היא לנפגעים שיתגלה סודם והדרך לפוגעים סלולה לפגוע כמעט באין מפריע.
כמובן שהקהילות החרדיות אינן מקשה אחת. ככל שהקהילה פתוחה יותר לקשרים עם אנשים מחוץ לקהילה כך יש פחות עוצמה לתהליכים החברתיים הלוחצים לכוון חיצוניות מושלמת בכל מחיר. עצם ההמצאות שלי כמטפלת (אחת הקהילות נידבה חדר כדי שהטיפול יהיה נגיש לנערות) שמפנים אליה נערות שנפגעו מינית בקהילות חרדיות מעידה על השינוי שחל בהסכמה להכיר בתופעה, לזהות אותה, לראות את הנזקים הנפשיים שהפגיעה המינית יוצרת ולהפנות לטיפול. כל אלה מצביעים על תנועה לכוון החיובי של לראות את כאבם של הנפגעים ולסייע להם להשתקם מהפגיעה. והדרך עוד רבה.

סיכום ומסקנות

החלק הראשון של מאמר זה פרט את הרבדים השונים בהם מתחולל תהליך הריפוי מפגיעה מינית. קיים קשר בין הרבדים התוך אישי הבינאישי והקהילתי, והטיפול לא יהיה שלם ללא שינוי שיתחולל בכל אחד מרבדים אלו. איפיוניה של החברה החרדית כפי שצוינו בהמשך, מצביעים על תהליכים חברתיים היוצרים קרקע נוחה לפוגעים לפגוע, לעומת תהליכים המשתיקים את הנפגעות, במקרים של פגיעה מינית. תהליכים אלה מתקיימים גם בחברה הדתית והחילונית, אך בשל אופיה הסגור והקהילתי של החברה החרדית הם כנראה בעלי עוצמה רבה יותר, והטיפול הפרטני מושפע מתהליכים קהילתיים ביתר שאת בחברה זאת.
כפי שברמה הפרטנית גרעין חוויית ההחלמה היא העצמה ויצירת קשר מחודש, כך גם ברמה המשפחתית והקהילתית ההחלמה קשורה ביצירת קשר מחודש עם גורמים מחוץ למשפחה ולקהילה. כאשר מתגלה פגיעה מינית אין פונים אל המערכות כמו הרווחה והמשטרה. לכן מחוייבותה של הקהילה ליצור אלטרנטיבה. יצירת אלטרנטיבה תוך קהילתית מבלי לערב גורמים חיצוניים, משמרת את הדפוסים הקיימים ולכן קיימת סכנה שהתארגנות תוך קהילתית ללא שתוף גורמים חיצוניים, לא תצליח לצאת מהדפוסים הבעייתיים. בעיניי יש חשיבות רבה להקמת ועדת רבנים מרכזיים בקהילה שתפעל בשיתוף עם גורמי רווחה ומשטרה. מערכות אלה מצידן צריכות לבחור בתוכן את האנשים הקרובים ביותר במאפיינהם האישיים לאנשי הקהילה. גורם טיפולי הפועל בשיתוף פעולה עם הקהילה ועם המערכות הרלוונטיות, יכול להוות גורם מתווך שיסייע בבניית הגשרים בין שתי הקבוצות. בערים הגדולות קיימות ועדות רבנים הפועלות בשיתוף פעולה עם פקידות הסעד. קהילות בפריפריה צריכות ללמוד את אופן העבודה המשותפת ולפעול ליצירת שיתוף כזה בקהילתן. זהו צעד ראשון ועקרוני להעברת מסר ברמה הקהילתית: איננו משאירים את השטח מופקר מפיקוח. “טובי העיר” מגוייסים להגן על החלשים והנפגעים.
נקודה חשובה נוספת היא שינוי בחינוך למיניות ומניעת פגיעה מינית אצל ילדים. ניתן לדבר על איברים פרטיים בצורה צנועה וכך לא להוציא אותם מהשיח לגמרי. תכניות למניעת פגיעה מינית מותאמות למגזר קיימות וחשוב להפעיל אותן בגילאי הגן ובית הספר.
חשיבות רבה יש בעיני ליצירת מסגרת מותאמת לנערות הפותחות את סודן על פגיעה מינית שעברו. ראשית יש לראות נערות אלה כגיבורות המצילות את החברה מפני תהליכי ההתפוררות שעלולה ליצור פגיעה מינית מושתקת. הן גיבורות שכן כנגד הקול הקהילתי הקיים הן מצליחות לגלות לעצמן ולדמות משמעותית בחייהן כי הן נפגעו מינית. לאחר פתיחת הסוד והתחלת הטיפול, פעמים רבות הן לא מצליחות להמשיך ולתפקד בצורה תקינה במערכות הרגילות- בית ספר בעיקר. קיימות מעט מאוד מסגרות מותאמות תרבותית לקהילה חרדית. נערות אלה זקוקות למסגרת חינוכית טיפולית חרדית המאפשרת השגחה עליהן בכל שעות היממה ואשר תסייע לשיקומן מהפגיעה שעברו.
הרב פרומן כתב על יצירת תרבות המונעת פגיעות מיניות: “פגיעות מיניות נוצרות במקום שמאפשר להן להתרחש. קהילה שלא תרכוש ידע בנושא, תחשוש מהכוחניות שהפוגעים מפעילים כלפיה ולא תנקוט כנגדם צעדים ותוקיע אותם, תהפוך להיות חממה לפגיעות מיניות” (פרומן, 2012). הוא ממשיך וכותב: “כדי להרפא מהטראומה שעברו נפגעים צריכים לדעת כי הם חיים בקהילה המבטאת עולם עם מערכת ערכים ברורה. שמבחינה שצדיק הוא צדיק ורשע הוא רשע. בכוחה של קהילה חזקה להטיל את האחריות לפגיעה על הפוגע ולתבוע ממנו לתקן את העוול. קהילה צריכה להגן על עצמה שכן אף אחד לא יעשה זאת עבורה (פרומן, 2012).
ההסכמה לראות את הפגיעות המיניות ולטפל בהם באופן יעיל, יכולה להיות מעוכבת בשל החשש מהחורבן המתחולל כאשר פגיעה מינית מתגלה, במיוחד בתוך המשפחה. הפוגע צריך להיות מורחק והמשפחה עוברת תהליכי פירוק ולכן טלטלה קשה. דבר זה גורם לגורמים הטיפוליים לחשוש שעצם הגילוי גורם לנזק גדול מדי ולתחושות אשמה של אחריות בפירוק המשפחה. מדרש פליאה מפרש את הפסוק ממגילת איכה “קרא עלי מועד” (א, ט) שלא היה יום מועד לישראל כיום שנחרב בית המקדש (נתיבות שלום, במדבר). נשאלת שאלה זהו יום מועד של היה כמוהו?? למעשה החורבן היה קיים מתחת לפני השטח, רק שהוא היה נסתר. כאשר החורבן הנסתר יצא סוף סוף לאור הרי שתהליך הריפוי למעשה התחיל. כל עוד החורבן הקיים היה נסתר הוא רק הגביר את הרקבון. החורבן החיצוני הוא תחילת השיקום הפרטני, המשפחתי והקהילתי. למעשה במקביל למדרש ניתן לומר שלא היה יום מועיל לקורבן, לפוגע, למשפחה ולקהילה מיום שנפתח הסוד והתרחש חורבן הכרחי וזמני שרק בעזרתו ניתן יהיה לבנות בנין אישי, משפחתי וקהילתי בריא יותר.

ביבליוגרפיה:

אשל,ע. (2009). “שהחזרת בי נפשי בחמלה” על חמלה במצבי יאוש ומוות בטיפול. שיחות כג’ (3).

אשל,ע. (2012). מחשבות על היכולת להיות בלא להיות ולשרוד. כנס ישראל לפסיכותרפיה.

ברזובסקי,ר’ ש.נ. נתיבות שלום. במדבר. מכון אמונה ודעת. ירושלים.

בלייך,א. (2010) עדות כאמצעי טיפול. בנוגע לרגש, עמותת נט”ל, גיליון11.

הרמן,ג.ל. (1992). טראומה והחלמה. תל-אביב: עם עובד.

זומר,א. (1993). טראומה בגיל הילדות, אובדן זכרון וחשיפה מושהית. מורג,ת. (עורכת). עדות כבושה או ילדות כבושה. המועצה הלאומית לשלום הילד, ירושלים.

מגילת איכה. א’, ט’.

פרומן,י. (2012). אתר ‘קורס מקוון- התמודדות אפקטיבית של קהילות עם פגיעות מיניות’.

פרקי אבות ג, מט.

קוק, הראי”ה. עין איה. מסכת ברכות. פרק ה פסקה מג.

רובינשטיין,ז. (2010). מוסרים עדות. בנוגע לרגש, עמותת נט”ל, גיליון11.

שוורצברג,ש. זומר,א. (2004). בתוך הסוד ושברו: סוגיות בגילוי עריות. חשיפת הסוד: גורמים מעודדים ומעכבים את גילוי הסוד בקרב קורבנות התעללות מינית בילדות.עמ’ 82-99.

שפירא,י. (2000 ). לא בכסף תגאלו-פרשת דברים שבת חזון. אתר ישיבת ההסדר רמת גן.

 

  Flannery, R .B. (1990). “Social Support and Psychological Trauma: A Methodological Review”. Journal Of Traumatic Stress, 3, 593-611.       

   Kastenberg, J. C. (1988). Memories from early childhood.  Psychoanalytic Review. 75, 4.                                                                                             

   Roseler, T. A., & Weissman, W. T. (1994). Telling the secret. Adult women describe their disclosures of incest. Journal Of Interpersonal Violence.  9 (3), 327-338.